Langdon Systems BV
Oortlaan 2
6716WD, Ede
+31 (0) 318 49 31 50
info@langdonsystems.nl
Iedere 10 jaar worden er door de International Chamber of Commerce (ICC) nieuwe international commercial terms (Incoterms) gepubliceerd. De incoterms van de ICC geven een heldere leidraad voor de rechten en plichten van de koper en verkoper bij de levering van goederen. Het is namelijk ontzettend belangrijk om bij internationaal zakendoen duidelijke afspraken te maken over de verantwoordelijkheden die je als verkoper draagt en wanneer je deze overdraagt aan de koper.
Dit feit is de aanleiding geweest om in 1936 de incoterms in het leven te roepen.
Dit feit is de aanleiding geweest om in 1936 de incoterms in het leven te roepen.
Sinds 1936 zijn er een hoop rondes geweest waarin de incoterms zijn uitgebreid en specifieker gemaakt voor de diverse vervoersmodaliteiten zoals lucht- en zeevracht. Vanaf 1980 is er meer regelmaat gekomen in de herziening van de incoterms en is er een tienjaarse herziening in het leven geroepen. Iedere tien jaar worden er dus aanpassingen gedaan aan de basis voor de afspraken tussen de koper en verkoper op het gebied van transport, risico’s, kosten, verzekeringen, vergunningen en douaneformaliteiten zijn in 1936 de Incoterms in het leven geroepen.
Belangrijkste wijzigingen t.o.v. Incoterms 2010
De wijzigen in de incoterms 2020 staan met name in het teken van verduidelijking en aanpassing van de bestaande regelingen op basis van behoeftes uit de markt. De belangrijkste wijzigingen hebben we hieronder uitgewerkt.
- De Free Carrier (FCA) incoterm regel houdt in dat de verkoper de goederen moet leveren aan de vervoerder of een andere door de koper aangewezen persoon. Daarbij moeten de goederen worden geleverd op de overeengekomen plaats. De belangrijkste verandering binnen de incoterm FCA is dat er overeengekomen kan worden dat de vervoerder/expediteur van de koper een on board bill of lading kan versturen naar de verkoper. Dit is een belangrijke verandering omdat de verkoper normaal geen partij is bij een verscheping en dus geen aanspraak kunnen maken op de ontvangst van een B/L. Dit terwijl met name banken een bill of lading willen zien op het moment dat er gewerkt wordt met een L/C (Letter of Credit).
- De Incoterms 2020 voorzien in verschillende niveaus van verzekeringsdekking onder de Cost Insurance and Freight (CIF) en Carriage and Insurance Paid To (CIP) regels. Zo dient de verkoper bij CIP een verzekering met hogere dekkingsgraad (Institute Cargo Clauses A) overeen te komen. Partijen kunnen wel apart overeenkomen een beperktere dekking te hanteren.
- Naast uitbesteed vervoer zijn er natuurlijk ook veel bedrijven die met eigen vervoersmiddelen hun goederen uitleveren. Speciaal voor deze groep vervoerders wordt er in de incoterms 2020 rekening gehouden in de toelichting van bij de leveringsvoorwaarden Free Carrier (FCA), Delivery at Place (DAP), Delivery at Place Unloaded (DPU) en Delivery Duty Paid (DDP).
- Delivered Place Unloaded vervangt Delivered At Terminal (DAT). De reden voor deze wijziging is dat de plaats van bestemming niet perse een terminal hoeft te zijn. Houdt er wel rekening mee dat het lossen van het vervoersmiddel voor rekening van de koper is. De plaats van bestemming moet dus wel beschikken over een oplossing om de goederen te kunnen lossen.
Toepassing Incoterms 2020
In de praktijk blijkt dat de toepassing van de juiste incoterm een lastige opgave te zijn. Vaak matchen de gemaakte afspraken niet met de gekozen incoterms of wordt er gemakshalve maar een incoterm gekozen die al jaren wordt gebruikt.
Loop daarom de belangrijkste functies van de incoterms na wanneer je een keuze maakt voor de incoterm die past bij jouw overeenkomst met de koper of verkoper. Loop het onderstaande rijtje vragen na en leg deze langs de 11 incoterms 2020 om de juiste leveringscondities voor jouw zendingen overeen te komen.
(Transport)Kosten
Wie is er verantwoordelijk voor welke kosten van de levering?
Risico’s
Welke partij draagt welke risico’s tijdens het transport en wanneer gaan ze over?
Verzekering
Hoe worden de risico’s van het transport afgedekt door een verzekering?
Douane
Wie verzorgt de uitvoeraangifte bij de Douane en wie neemt de inklaring voor zijn/haar rekening?
Laden/Lossen
Welke partij neemt het laden en/of lossen van de goederen voor zijn rekening?
Verpakking
Als de goederen verpakt moeten worden, wie bepaalt dan het type verpakking en de wijze van verpakken?
Ben je met behulp van de 11 incoterms en deze vragen gekomen tot een leveringsconditie die past bij jouw zending dan rest je nog een ding namelijk het juist noteren van de overeengekomen leveringsconditie. Dit doe je op de volgende manier.
(gekozen Incoterms) (overeengekomen haven/plaats) Incoterms 2020®.
Incoterms voor alle vormen van transport
EXW – Ex-Works
Ex-Works (EXW) zorgt voor minimale verplichtingen voor de verkoper en maximale verplichtingen voor de koper. Bij het gebruik van Ex-Works dient de verkoper de goederen gereed te maken voor afhaling op zijn locatie. Je kunt Ex-Works gebruiken voor alle vormen van vervoer, maar het gebruik van deze leveringsconditie voor internationaal vervoer valt stevig af te raden.
FCA – Free Carrier
Free Carrier (FCA) houdt in dat de goederen vrachtvrij geleverd worden aan de eerste vervoerder op de overeengekomen plaats. Daarbij betaalt de verkoper voor het vervoer naar deze plaats en gaat het risico over wanneer de goederen zijn overgedragen aan de eerste vervoerder. Bij internationale zendingen buiten europa dient de verkoper ook zorg te dragen voor de douanedocumentatie.
FCA – Free Carrier kan gebruikt worden voor alle vervoersmodaliteiten.
CPT – Carriage Paid To
Carriage Paid To (CPT) houdt in dat de verkoper het transport organiseert en betaald tot de overeengekomen plaats. Daarbij gaat het risico voor verlies van of schade aan de goederen over op de koper op het moment van overdracht van de goederen aan de eerste vervoerder. CPT is een non-maritieme conditie en tegelijkertijd de tegenhanger van de maritieme conditie CFR. Het is dus aan te raden om CPT enkel te gebruiken bij vervoer over de weg.
CIP – Carriage Insurance Paid to
Carriage and Insurance Paid To (CIP) is vergelijkbaar met de leveringsconditie CPT uitgebreid met het verzekeren van de goederen tot aan de overeengekomen plaats van bestemming. Net zoals bij CPT gaat het risico van schade aan of verlies van de goederen over op de koper op het moment dat de goederen zijn overhandigd aan de eerste vervoerder.
DAP – Delivered At Place
De incoterm DAP – Delivered At Place houdt in dat de verkoper betaalt voor het vervoer van de goederen tot aan de overeengekomen plaats met uitzondering van de inklaringskosten. Worden goederen vervoert met gebruik van de leveringsconditie CPT, dan draagt de verkoper alle risico’s die samenhangen met het vervoer tot aan het moment dat de goederen gelost kunnen worden op de overeengekomen plaats van bestemming.
DPU – Delivered at Place Unloaded
Delivered at Place Unloaded houdt in dat de verkoper zorg draagt voor het brengen van de goederen naar de overeengekomen plaats van bestemming en de goederen daar ter plekke ook lost. Daarbij draagt de verkoper het risico voor het verlies van of schade aan de goederen tot het moment dat de goederen zijn overgedragen aan de koper. Het afdekken van de risico’s met een verzekering is bij DPU niet verplicht.
DDP – Deliverd Duty Paid
DDP-leveringen kenmerken zich door de vele verantwoordelijkheden van dit type zendingen voor de verkoper. De verkoper is namelijk verantwoordelijk voor het afleveren van de goederen op de overeengekomen plaats in het land van bestemming incl. alle kosten en afhandeling van douaneformaliteiten. Dit brengt tegelijkertijd een risico met zich mee, want kun je als verkoper de inklaring wel verzorgen in het land van bestemming. Je draagt als verkoper wel alle risico’s op het gebied van schade aan of verlies van de goederen. Maar je hoeft deze risico’s niet verplicht af te dekken met een verzekering.
Incoterms voor transport over zee of binnenwateren
FAS – Free Alongside Ship
Levert u stuk- of bulkgoederen die per schip worden getransporteerd dan is de incoterm FAS – Free Alongside Ship een goede optie. De leveringsconditie vrij langszij schip houdt in dat je als verkoper levert op de kade naast het schip in de overeengekomen haven. Daarbij is erg belangrijk om een exact punt van levering overeen te komen en in kaart te brengen hoe de goederen gelost kunnen worden. De verkoper is namelijk verantwoordelijk voor kosten die samenhangen met het lossen van de goederen en die kunnen bij bulk- en stukgoederen flink in de papieren lopen.
FOB – Free On Board
Met de leveringsconditie FOB – Free On Board lever je goederen aan boord van een schip in de overeengekomen verschepingshaven. De goederen gaan over van verkoper aan koper op het moment dat de goederen de reling van het schip hebben gepasseerd. Wanneer goederen verkocht zijn aan een koper buiten de EU dan moet de verkoper zorg dragen voor het opmaken van de uitvoerdocumenten bij de douane. Op het moment van levering gaan zowel de risico’s als transportkosten over van de verkoper op de koper.
CFR – Cost and Freight
De leveringsconditie CFR houdt in dat goederen worden geleverd inclusief de kosten en vracht die betaald moeten worden om de goederen te leveren in de haven van bestemming. Daarbij gaat het risico op schade aan of verlies van de goederen over op de koper op het moment dat de goederen de reling van het schip zijn gepasseerd. Verder is het bij de incoterm CFR niet verplicht om de goederen te verzekeren, maar dit is wel raadzaam om te doen. Mocht je jouw afnemer of leverancier iets willen afstemmen op het gebied van verzekering van de goederen tijdens het transport dan is het aan te raden om de incoterm CIF aan te houden als basis.
CIF – Cost, Insurance & Freight
CIF is het uitgebreidere broertje van de incoterm CFR. De Incoterm CIF staat namelijk voor Cost, Insurance and Freight. De verkoper dient dus zorg te dragen voor de kosten, het vervoer en de verzekering van de goederen tot aan de levering op de terminal in de haven van bestemming. Daarbij is de verkoper ook verantwoordelijk voor het opmaken van de douanedocumentatie bij uitvoer, maar hij is niet verantwoordelijk voor de inklaring en terminal handling in de haven van bestemming. Dit komt voor rekening van de koper in het land van bestemming.