Incoterm EXW – je moet maar durven
Hoe vaak komen we in het bedrijfsleven de term EXW tegen waar dit nader beschouwd misschien helemaal niet van toepassing is. Langdon’s Customs and Solutions Manager, Erik Meijers, legt uit wat hier de valkuilen zijn.
We kennen allemaal de voorbeelden waar een klein bedrijf niet het transport als mede de export-documentatie kan verzorgen. Hiervoor is EXW de correcte Incoterm. Met gebruikmaking van EXW is hij namelijk geen partij in het vervoerstraject. Dit zijn afspraken tussen de koper van de goederen en de transporteur.
Het wordt iets minder duidelijk als er geroepen wordt: “Doe maar EXW met CMR en een EX-A erbij”. Indien de goederen dan ook geladen worden voor de chauffeur, dan bedoelen we de Incoterm FCA.
Er zijn veel mensen die dit soort zaken proberen te duiden als een grijs gebied maar hoe grijs is dit gebied eigenlijk.
Bij gebruik van EXW mag de verkoper geen rechten ontlenen aan een afgetekend CMR of een aangezuiverd export-document. Hij is namelijk geen partij in deze. Op het moment dat de verkoper de koper op de hoogte gesteld dat de goederen klaar staan voor transport heeft hij feitelijk aan zijn leveringsvoorwaarde voldaan.
De problemen ontstaan op het moment dat de verkoper bewijs moet gaan leveren voor het hanteren van het 0% btw-tarief voor uitvoer. Als hij geen onderdeel uitmaakt van het vervoerscontract dat naar buiten de EU leidt, kan hij hier ook niets mee aantonen. De verkoper kan er ook voor kiezen om bij EXW de btw in rekening te brengen en af te dragen aan de belastingdienst om op die manier het probleem bij de koper te leggen, maar dit kan zijn verkoop schaden.
De problemen stapelen zich op als er ook nog eens vergunningen in het spel zijn. Wat te denken van het exporteren van Dual Use goederen met gebruikmaking van een vergunning. Dit zou bij EXW betekenen dat u de koper/vervoerder verantwoordelijk maakt voor de export van goederen waar U wel een vergunning voor heeft maar uw koper niet. En hoe gaat u ervoor zorg dragen dat de goederen ook daadwerkelijk bij de correcte partij geleverd worden als u zelf geen onderdeel van het vervoer bent.
Als u een Douane-Entrepot heeft en u gaat T1 goederen EXW versturen, dan zou dit betekenen dat de vervoerder de goederen zal afhalen met een T1 document dat door hem of zijn opdrachtgever is opgemaakt. Dit document (of de wederuitvoer-aangifte als nodig) zult u moeten gebruiken voor de aanzuivering van uw entrepotadministratie. Als u zelf de aangifte niet gemaakt, hoe gaat u deze aanzuivering dan opnemen in de GPA?
In alle bovenstaande gevallen zou het veel meer voor de hand liggen om zelf de aangiftes te maken en de Incoterm FCA te gebruiken omdat u als verkoper/afzender een heel stuk meer zekerheid zal bieden. Vooral als u de aangiftes en de vrachtbrieven toch al maakt en desondanks EXW op de documenten vermeld, is het misschien tijd om hier eens bij stil te staan. Drie letters kunnen veel verschil maken, niet in uw werkwijze maar wel in de verantwoordelijkheid.
Langdon Systems heeft meer dan 30 jaar ervaring in het creëren, ontwikkelen en implementeren van Duty Management Systemen in Europa. Als u vragen heeft over de uitrol van AGS of andere Douane gerelateerde zaken, dan kunt u een email sturen aan informatie@langdonsystems.nl of telefonisch contact opnemen op 040 440 0330.